RCAMF bijeenkomst op maandag 15 juni 2026

De bijeenkomst van de RCAMF Groep op 15 juli verliep volgens het welbekende patroon. Even voor 10.00 uur was ik bij de loods en pakte direct de vaste routine weer op. De koffiemachine en de koelkast werden gevuld en nog enkele andere zaken werden afgehandeld.

Ook kwam Jan (PD3JSP) langs. Hij had afgesproken om de vette Harry-pan eens grondig aan te pakken, en inderdaad: daar was het weer hoog tijd voor. De olie werd netjes afgetapt en opgevangen in een jerrycan, waarna de aangekoekte resten werden verwijderd.

Jan kwam vervolgens met het idee om de Harry-pan mee te nemen naar zijn bedrijf om deze in de afwasmachine te reinigen. Zo gezegd, zo gedaan. Later in de middag bracht hij de pan weer terug en hebben we deze voorzien van nieuwe olie. Alles zag er weer spic en span uit. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruikgemaakt om een nieuwe onderplaat voor de pan te maken. Dat is een betonplex plaat geworden, die bovendien gemakkelijk schoon te houden is.

Rond 16.00 uur werd de ruimte weer gereedgemaakt voor de bijeenkomst van de RCAMF Groep en werden enkele items klaargezet. Ook heb ik direct een paar foto’s gemaakt en deze in de RCAMF-app geplaatst.

         

Een deel daarvan werd afgedekt met een deken om niet meteen prijs te geven wat er te zien was.

Om 18.00 uur was Jaap (PD5ISW) al vroeg aanwezig, niet veel later gevolgd door Edwin (PA1EDL). We haalden wat lekkers uit de koffie-/chocolademachine en wisselden met z’n drieën van gedachten. Even later kwam ook Louis (PA4HAY) binnen. Omdat hij onlangs jarig was geweest, had hij iets lekkers meegenomen en op tafel gezet.

Rond 19.00 uur liep de ruimte, zoals gebruikelijk, weer lekker vol, zodat we om 19.30 uur konden starten met de mededelingen.

Een van de onderwerpen betrof het voornemen om afscheid te nemen van de oude BB-alarmering. Dat systeem was al lange tijd aan vervanging toe. Hoewel ik zeker geen helderziende ben, gaf ik toen al aan dat dit niet zomaar mogelijk is. Het is namelijk aannemelijk dat bij een grote calamiteit het NL-Alert-systeem niet meer functioneert, zeker wanneer er sprake is van een stroomuitval en mobiele telefoons niet meer werken. Vermoedelijk komt er rond 2028 een nieuw systeem, maar ook dat zal niet van de ene op de andere dag operationeel zijn.

Om het gebruik van de 23 cm-band te promoten, kijken we tevens naar een mogelijk bouwproject.

Henk (PA0JMD) had hiervoor al een HB9CV-antenne gevonden die we zelf zouden kunnen bouwen.

Daarnaast heeft Luc (PE1LGX), vanuit Australië, een low-cost 23 cm-transceiver gevonden. Dit ontwerp werd in 2015 door Bas (PE1JPD) in Hilversum als bouwpakket verkocht. Hoewel het hier niet meer verkrijgbaar is, heeft een Australiër het project opnieuw opgepakt en biedt het nu weer aan via zijn website: foskett.cc.

We onderzoeken momenteel of we dit als groepsproject kunnen oppakken. Afgelopen dinsdagavond was ik bij de club in Hilversum en daar heb ik dus met de ontwerper van de 23 cm NBFM zendontvanger gesproken. Hij was blij verrast dat we bij de RCAMF daar een project van willen maken. Bas komt in september tekst en uitleg geven over het ontwerp. De precieze datum zal nog in overleg gemaakt worden. Wordt vervolgd.

(Jaap had van tevoren al aangegeven nog even te wachten met het op de website plaatsen van het bericht over de maandagavond totdat ik, afgelopen dinsdag dus, Bas gesproken had.)

Na dit onderwerp kwam ook de 70 cm-repeater nog ter sprake. Omdat deze een nieuwe frequentie heeft gekregen, zullen diverse portofoons en mobilofoons moeten worden aangepast.

                   

         

Daarom had ik alvast wat apparatuur meegenomen. Edwin pakte dit direct op. Ook Wim (PA3EJE) had zijn set meegenomen om de 23 cm-frequentie erin te laten programmeren. Erik (PE1RQF) heeft dit meteen geregeld en ik verwacht dat er nog meer apparatuur aangepast zal moeten worden.

Neem dus gerust uw set mee; wellicht kunnen we daar op de komende maandagavond mee helpen. De displays worden niet groter, maar de letters erop lijken wel steeds kleiner te worden. Houd er wel rekening mee dat we niet van alle apparatuur de benodigde software beschikbaar hebben. Laat daarom vooraf even weten om welk type het gaat, zodat we kunnen bekijken wat daarvoor geregeld moet worden.

Onder de deken lag een opengemaakte antenne die niet aan de gestelde eisen voldeed en daarom ter vernietiging was aangeboden.

Dit gaf ons echter een mooie gelegenheid om te zien hoe zo’n antenne is opgebouwd, wat weer bijzonder leerzaam was.

Na deze mededelingen hebben we nog geruime tijd met elkaar gesproken over uiteenlopende onderwerpen. Daardoor was het voor we het wisten alweer snel 22.30 uur.

Bent u na het lezen van dit verslag geïnteresseerd geraakt en wilt u ook deelnemen aan een bruisende radiogroep? Dan bent u op maandag 22 juni van harte welkom bij de RCAMF Groep.

Wij komen bijeen bij Groeneveld, Vanadiumweg 20A in Amersfoort. Ga door het hek en vervolgens helemaal naar achteren. De ruimte is geopend vanaf 19.00 uur en we sluiten de avond rond 22.00 uur af.

73,

Jan (PD0AUQ)

Extra bericht over de 70cm repeater PI2AMF

Vandaag, donderdag 11 juni 2026, zijn Erik (PE1RQF) en ik naar het Berghotel gegaan om de 70cm-repeater op te halen. De RDI had inmiddels de machtiging verleend voor de nieuwe frequentie, waardoor we enkele aanpassingen moesten uitvoeren om de repeater daarop in te stellen.

De repeater zendt nu uit op 430.200 MHz en ontvangt op 431.800 MHz met een CTCSS-toon van 77 Hz. Hiermee is tevens de interferentie met de repeater van Haarlem opgelost, aangezien deze eerder op dezelfde frequentie uitzond als onze repeater.

Rond 12.30 uur arriveerden we bij het Berghotel en hebben we de 70cm-repeater en het duplexfilter opgehaald. Omdat het in de zenderruimte 32 graden was en er bovendien weinig licht aanwezig was, besloten we de werkzaamheden in de loods uit te voeren.

Omstreeks 13.00 uur kwamen we daar aan. De meetopstelling stond al klaar, zodat we direct aan de slag konden. De repeater is een Motorola-installatie en moest worden geprogrammeerd voor de nieuwe frequentie. Erik had hiervoor zijn laptop meegenomen.

                   

Met de programmeersoftware heeft hij de benodigde wijzigingen aangebracht en vervolgens teruggeladen in de repeater. Daarbij moesten we wel even goed nadenken over de instellingen, aangezien er veel parameters beschikbaar zijn.

Vervolgens was het door Henk (PA0JMD) gebouwde duplexfilter aan de beurt.

Met behulp van een steeksleutel hebben we eerst de afstellingen losgemaakt, waarna het filter opnieuw kon worden afgestemd. Erik had hiervoor zijn spectrumanalyzer meegenomen, omdat de zes afzonderlijke resonatoren die samen het duplexfilter vormen nauwkeurig moesten worden afgeregeld.

Dat afregelen is nog best een kunst op zich, omdat de afstemming tijdens het vastzetten van de instellingen enigszins verloopt. Daarom moet je iets vóór het optimale punt vastzetten, zodat uiteindelijk de maximale waarde wordt bereikt. Dat lukte uitstekend, met een resultaat waar we zeer tevreden over mogen zijn.

Na afloop zijn we opnieuw naar het Berghotel gegaan om de repeater en het duplexfilter terug te plaatsen en te testen. Nu is het afwachten welke rapporten en gebruikerservaringen binnenkomen. We zijn uiteraard benieuwd hoe de repeater zich in de praktijk gaat gedragen.

73,

Jan (PD0AUQ)

RCAMF bijeenkomst op maandag 8 juni 2026

Voor de bijeenkomst van de RCAMF Groep op maandag 8 juni was het even wennen. Eerst naar de sportschool en daarna door naar de loods.

Maar daar was het deze keer toch anders. Omdat Jan (PD0HGQ) op vakantie is, was het even wennen om alleen in de loods aanwezig te zijn. Eerst maar wat aandacht besteed aan de koffiemachine en nog enkele andere kleine klusjes.

Henk (PA0JMD) had voor de ICOM-set een paar beschermende “oren” met zijn 3D-printer gemaakt. Deze dienen als bescherming voor de knoppen op het frontpaneel.

         

Die “oren” heb ik eerst gemonteerd, wat gelukkig snel gedaan was.

’s Middags nog wat tijd besteed aan een commercieel project waar momenteel aan wordt gewerkt.

                   

Het is inmiddels bijna zover dat de opdrachtgever het in gebruik kan nemen.

Voor ik het wist was het alweer 16.00 uur. Tijd om de ruimte gereed te maken voor de bijeenkomst van de RCAMF Groep.

         

Ook meteen een berichtje in de app geplaatst dat alles weer klaarstond.

Rond 18.00 uur waren Adriaan (PA1LIO) en Jaap (PD5ISW) alweer aanwezig, niet veel later gevolgd door Edwin (PA1EDL). De ruimte vulde zich daarna snel verder. Rick (PA11631) had vanuit Denemarken MS Teams opgestart, waar hij samen met Jan (PD0HGQ) van zijn vakantie geniet. Ook Roel (PB0ACU) was via MS Teams aanwezig.

Om 19.30 uur konden we starten met de mededelingen. Erik (PE1RQF) had bericht ontvangen van de RDI dat er een nieuwe frequentie is toegewezen voor de 70 cm-repeater. Daarom werd deze afgelopen zaterdag uitgeschakeld. De machtiging is verleend voor een uitgangsfrequentie van 430.200 MHz en een ontvangfrequentie van 431.800 MHz. Er moeten nog wel enkele aanpassingen worden gedaan aan de repeater en het duplexfilter.

De machtigingen voor de 2 meter- en 23 cm-repeaters zijn eveneens opnieuw verleend. Om het gebruik van de 23 cm-band te stimuleren, onderzoeken we of we daar een project van kunnen maken. Er zijn inmiddels enkele bouwsets besteld om te kijken of dit haalbaar is. Uiteraard hoort daar ook een passende antenne bij. Wordt dus vervolgd.

Verder kwam het bericht voorbij dat het merk Baofeng voortaan onder de naam Pofung verdergaat. Vraag me niet waarom, maar volgens het nieuwsbericht zou deze naam beter aansluiten bij de internationale markt.

Daarna volgde nog de rondvraag, maar daar kwamen geen bijzondere zaken meer uit naar voren.

Bent u na het lezen van dit verslag enthousiast geworden en wilt u ook deelnemen aan een bruisende radiogroep? Dan bent u op maandag 15 juni van harte welkom bij de RCAMF Groep.

Wij komen bijeen bij Groeneveld, Vanadiumweg 20a in Amersfoort. U gaat het hek door en vervolgens helemaal naar achteren. De ruimte is geopend vanaf 19.00 uur en we sluiten de avond rond 22.00 uur af.

73,

Jan (PD0AUQ)

Belangrijk bericht betreffende de 70cm repeater

Vanaf vandaag zal de 70cm repeater PI3AMF tijdelijk zijn uitgeschakeld. Daar Erik (PE1RQF) bij de RDI had aangegeven voor de 70cm repeater PI3AMF een nieuwe frequentie te willen gaan gebruiken was er door de RDI meteen ook voor deze repeater een nieuwe machtiging afgegeven. We komen dus terug met PI2AMF met de nieuwe frequentie van 430.200MHz. De ingang is  1,6MHz hoger en wordt dan 431.800MHz. Hierdoor zal er geen interferentie meer zijn met de repeater van Haarlem. De CCTS blijft ongewijzigd op 77Hz. De aanpassing zal zo snel mogelijk worden doorgevoerd maar dat kost natuurlijk wel even wat tijd.

Er wordt aan gewerkt, dus graag wat geduld. We laten uiteraard weten wanneer het klaar is, zodat er weer gebruik gemaakt kan worden van de 70cm repeater PI2AMF.

Het volgende nog even ter aanvulling:  de 2mtr repeater zal voortaan PI3AMF zijn en de 23cm repeater zal PI6AMF zijn.

 

73,

Jan (PD0AUQ)

RCAMF bijeenkomst op maandag 1 juni 2026

Voor de bijeenkomst van de RCAMF Groep op 1 juni kwamen weer de gebruikelijke zaken voorbij.

Rond 10.15 uur waren Jan (PD0HGQ) en ik weer samen in de loods. Eerst namen we even iets te drinken, waarna ik nog telefonisch contact had met Martin (PD0GAN). Hij wilde graag een antenne laten vervangen. Dat hebben we deze maandag meteen uitgevoerd, wat ons als dank een paar Bossche Bollen opleverde.

Daarna hebben we nog wat boodschappen bij de supermarkt gehaald en zijn we teruggegaan naar de loods om het een en ander klaar te zetten voor de bijeenkomst. Er was namelijk het nodige binnengekomen dat wat aandacht nodig had.

Rond 16.30 uur was het zover.

         

Snel nog een paar foto’s op de app geplaatst en de aankondiging gemaakt.

Omstreeks 18.00 uur waren Rick (PA11631) en Jan (PD0HGQ) de eersten die arriveerden. Dat kwam goed uit, want er moest nog het een en ander geregeld worden. Ik moest namelijk nog een serienummer opzoeken dat in een softwarepakket ingevoerd moest worden. Dat ligt niet bepaald binnen mijn competenties, dus Rick heeft dat mooi voor mij geregeld. Daar komen we later nog wel op terug.

Rond 19.00 uur liep de ruimte weer lekker vol en voor we het wisten was het 19.30 uur en konden we beginnen met een aantal agendapunten.

                  

Een van de onderwerpen was het voornemen om een project te starten voor het bouwen van een 23 cm-zendontvanger. Dat idee kwam natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen.

Omdat de drie repeaters van Amersfoort (2 meter, 70 cm en 23 cm) aan een verlenging toe zijn, kwam de RDI opnieuw met een wijziging op de proppen. Waar voorheen één machtiging voldoende was voor alle drie de repeaters, moeten er nu drie afzonderlijke machtigingen worden aangevraagd. Dat brengt uiteraard ook een nieuw kostenplaatje met zich mee.

Daarnaast moeten de roepletters worden aangepast. De call PI3AMF wordt de 2 meter-repeater, PI2AMF de 70 cm-repeater en PI6AMF de 23 cm-repeater. Zo was het vroeger overigens ook al. Alleen de kosten zijn in de tussentijd drastisch veranderd, en zeker niet in ons voordeel.

De nieuwe kostenverdeling ziet er als volgt uit: per machtiging bedraagt het tarief € 262,00 voor drie jaar, aangevuld met € 102,00 per jaar aan toezichtskosten. Dat betekent een jaarlijkse kostenpost van € 189,33 per repeater. Met drie repeaters komen de totale jaarlijkse kosten uit op ongeveer € 568,00.

De post van € 102,00 betreft toezichtskosten. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat daar precies voor gedaan gaat worden.

Voor de kostenpost van € 262,00 zal bovendien een nieuwe frequentieplanning moeten worden uitgevoerd. Waarom? Omdat we bijvoorbeeld liever niet meer dezelfde frequentie delen met de repeater van Haarlem. Doe ons dan maar 430.200 MHz; dat was immers vroeger de frequentie van Amsterdam.

In mijn ogen is dit een behoorlijk bedrag dat moet worden opgebracht door een relatief kleine groep radioamateurs uit Amersfoort, terwijl met name de 70 cm-repeater in noodsituaties ook als calamiteitenzender ingezet kan worden.

En dan hebben we het alleen nog maar over de kosten van de machtigingen. Onderhoud, verzekering en stroomverbruik komen daar nog bovenop. Ook deze kostenposten, die nogal eens worden vergeten, moeten gewoon betaald worden.

We hebben nog even overwogen om afscheid te nemen van de 23 cm-repeater. Omdat deze echter recent is opgeknapt en weer optimaal functioneert, hebben we besloten ook hiervoor een nieuwe machtiging aan te vragen. Daarnaast willen we bekijken of we de activiteiten op deze band naar een hoger niveau kunnen tillen, zodat er meer gebruikers actief worden.

Tijdens de rondvraag kwam Casper (PA1CJ) nog met een terugkoppeling van de gemeente over het gebruik van het evenemententerrein aan de Zevenhuizerstraat. Dat ziet er positief uit, wat natuurlijk mooi nieuws is.

Carl (PD0MGX) was enkele dagen in Zeeland geweest en had daar een aantal bunkers bezocht. Eén daarvan was een voormalige radiobunker.

         

         

Deze was nog voorzien van apparatuur uit die tijd, wat enkele interessante foto’s opleverde.

Leo (PE1HKJ) was vanwege zijn aanstaande verhuizing begonnen met opruimen en had een Kenwood-set aan de RCAMF Groep geschonken.

                   

Daarnaast had hij nog wat gereedschap en andere bruikbare spullen afgegeven.

                   

                   

Alles werd op de verkooptafel gelegd om een nieuwe eigenaar te vinden.

Ook Henk en Roel hadden weer diverse zaken meegenomen voor de verkooptafel.

         

Al met al kunnen we wederom terugkijken op een geslaagde bijeenkomst van de RCAMF Groep. Voor we het wisten was het alweer 22.15 uur en werd het tijd om alles op te ruimen en huiswaarts te keren.

Dus, leest u dit en wilt u ook deelnemen aan een bruisende radiogroep, dan bent u van harte welkom bij de RCAMF Groep.

Wij komen bijeen bij Groeneveld, Vanadiumweg 20a in Amersfoort. U gaat door het hek en vervolgens helemaal naar achteren. De ruimte is geopend vanaf 19.00 uur en rond 22.00 uur sluiten wij de avond af.

73,

Jan (PD0AUQ)

RCAMF bijeenkomst op maandag 25 mei 2026

De bijeenkomst van de RCAMF Groep op maandag 25 mei ging op Tweede Pinksterdag gewoon door. Natuurlijk zag deze dag er wel anders uit dan normaal. Gewoonlijk begin ik de dag in de sportschool, maar die was nu gesloten. Daarom heb ik in de ochtend wat andere dingen gedaan.

Rond 14.00 uur ben ik naar het evenemententerrein gegaan, omdat Casper (PA1CJ) had aangekondigd daar een kleine velddag te organiseren. Ronald (PC3Y), Leo (PE1HKJ) en Jan (PA3JDB) hadden ook apparatuur meegenomen om een en ander te testen. Door de temperatuur van ongeveer 30 °C is een deel daarvan uiteindelijk niet opgebouwd. Gerton (PD0G) en GerJan (PA1GF) waren eveneens aanwezig en er werden diverse verbindingen gemaakt, onder andere op de 6 meterband.

Omstreeks 15.30 uur vond ik het wel mooi geweest en ben ik nog even langs de supermarkt gegaan om wat verkoelende middelen te halen. Bij 30 °C treedt bij ons namelijk het warmteprotocol in werking.

Rond 16.00 uur heb ik alles klaargezet en ben ik boven nog even met andere zaken bezig geweest, totdat plotseling de stroom uitviel. Eerst heb ik nog even in de loods gekeken, maar al snel bleek dat een deel van het industrieterrein zonder spanning zat.

Ik ben vervolgens in de auto gestapt en zag iets verderop al een bus van Stedin bij het trafostation staan, waar men druk bezig was de storing te verhelpen. Gelukkig was er rond 18.30 uur weer stroom.

Ondertussen waren Jaap (PD5ISW), Jan (PD0HGQ) en Edwin (PA1EDL) ook gearriveerd. Omdat het heerlijk weer was, besloten we snel om er weer een terrasopstelling van te maken: lekker buiten in de frisse lucht.

                   

Rond 19.00 uur kwamen steeds meer bezoekers binnen en konden we omstreeks 19.30 uur beginnen met de verkoeling die ik ’s middags had gehaald.

Dus eerst werden er ijsjes uitgedeeld. Daarna hebben we nog wat informatie gedeeld over de repeaters, waar we aankomende maandag verder op terugkomen. Casper vertelde vervolgens nog iets over de velddag. Roel (PB0ACU) had een zeer kleine, zelfgebouwde FM-ontvanger meegenomen om te laten zien.

Zo vloog de avond weer voorbij en keerde iedereen rond 22.00 uur huiswaarts.

Dus: leest u dit en wilt u ook deelnemen aan een bruisende radiogroep, dan bent u op maandag 1 juni van harte welkom bij de RCAMF Groep.

De bijeenkomst vindt plaats bij Groeneveld, Vanadiumweg 20a in Amersfoort. U rijdt het hek door en vervolgens helemaal naar achteren. De ruimte is geopend vanaf 19.00 uur en we sluiten de avond rond 22.00 uur af.

73,
Jan (PD0AUQ)

RCAMF bijeenkomst op maandag 18 mei 2026

De bijeenkomst van de RCAMF Groep op maandag 18 mei begon rond 10.00 uur. Samen met Jan (PD0HGQ) namen we eerst iets te drinken en bekeken we wat we die dag wilden gaan doen. Eén van de onderwerpen was de ADSB-antenne waarvoor we eerder een prototype hadden gemaakt. Dit prototype voldeed helaas niet. Jan (PA0JCK) had echter ook de andere antennes die we gebouwd hadden getest. Daaruit bleek dat een door Casper (PA1CJ) gemaakte antenne een zeer goede samenstelling had en uitstekend werkte. Daarom bekijken we nu of we dit ontwerp kunnen nabouwen. Afgelopen maandagavond heb ik Casper nog gevraagd hoe hij tot dit ontwerp was gekomen en of er eventueel een tekening met maatvoering beschikbaar was. Hij zou hiernaar gaan zoeken.

Ondertussen had ik bericht gekregen dat Maarten, de chef van de loods, binnenkort weer even in Amersfoort is. Hij zou dan voor mij het één en ander kunnen lassen. Er is namelijk behoefte aan nog een paar antenne-uithouders. Dus mocht je ook nog iets nodig hebben, laat het dan weten; dan gaan we dat regelen.

Rond 15.30 uur was het tijd om de ruimte weer van tafels en stoelen te voorzien voor de avondbijeenkomst.

         

Omdat het de afgelopen keren erg druk was, kijken we momenteel naar de beste opstelling van de ruimte.

Even na 18.15 uur kwamen Adriaan (PA1LIO) en Jaap (PD5ISW) de loods binnen, niet veel later gevolgd door opnieuw Jan (PD0HGQ). Dus eerst weer wat chocola in een beker en even bijpraten om te bekijken wat we wilden gaan doen.

Kort na 19.00 uur was het weer gezellig druk en vulde de ruimte zich snel. De komende week moeten we daarom toch nog eens goed naar de tafelopstelling kijken. Rond 19.30 uur konden we starten met de mededelingen.

Rob (PD5BUS) had een printer/scanner geregeld, compleet met toner- en drumkit, waarmee we voorlopig weer vooruit kunnen.

Daar moeten we nog een geschikte plek voor vinden, zodat we de printer via wifi goed kunnen gebruiken.

Ook waren er weer spullen meegenomen voor de verkooptafel.

         

Casper had een klein duoband-setje gevonden dat letterlijk in je handpalm past.

Daarnaast vertelde hij dat hij op tweede pinksterdag vanaf 12.00 uur weer op het bekende veldje wat proeven wil doen met een mobiele opstelling om verbindingen te maken. Dus heb je tijd en zin, kom dan gerust kijken of maak zelf ook wat verbindingen. Er is ruimte genoeg.

Reinier (PA3AAA) had ’s middags een appje gestuurd met de vraag of hij een paar stukjes aluminium kon krijgen voor zijn zelf geprinte 3D-sextant.

Omdat wij zelf aluminium kunnen knippen, had Jan dat snel geregeld.

Bij de rondvraag kwam verder niets bijzonders naar voren en konden we gezellig in onderling QSO verder praten en van gedachten wisselen. De HF hoek werd ook weer goed gebruikt en ook was er weer één aan het knutselen.

         

         

Zoals altijd was het, voor we het wisten, alweer 22.30 uur en moesten we alles opruimen om huiswaarts te keren.

Dus, leest u dit en wilt u ook deelnemen aan een bruisende radiogroep, dan bent u op maandag 25 mei van harte welkom bij de RCAMF Groep. Het is dan wel tweede pinksterdag, maar wij zijn gewoon aanwezig.

U vindt ons bij Groeneveld aan de Vanadiumweg 20a in Amersfoort. U gaat door het hek en vervolgens helemaal naar achteren. De ruimte is open vanaf 19.00 uur en we sluiten de avond rond 22.00 uur af.

73,

Jan (PD0AUQ)

RCAMF bijeenkomst op maandag 11 mei 2026

De bijeenkomst van de RCAMF Groep op 11 mei was opnieuw een herhaling van eerdere geslaagde avonden. Rond 10.30 uur waren Jan (PD0HGQ) en ik alweer samen in de loods aanwezig. Omdat we nog wat wilden werken aan de ADSB-antenne, kwam het goed uit dat Jan (PA0JCK) op dat moment net binnenkwam. Hij bracht ons op een beter idee en legde uit wat er verbeterd kon worden. Dus gingen we meteen weer aan de slag. Omdat we voldoende materiaal hadden, stond er binnen een half uur alweer een nieuwe antenne klaar.

         

         

Jan gaat deze nu vergelijken met de andere exemplaren die inmiddels zijn gemaakt. Nog even geduld dus, totdat duidelijk is welke uitvoering uiteindelijk als beste uit de test komt.

Daarna hebben we nog wat geknutseld aan een speciale antenne die ook in de loods staat. We wilden het een en ander afmonteren. Voor de zekerheid hebben we eerst de bekabeling nogmaals doorgemeten en alles bleek keurig in orde. Vervolgens hebben we het geheel opgebouwd en de spanning erop gezet, zodat we de installatie in gebruik konden nemen.

Omdat deze antenne aan het netwerk gekoppeld is, konden we direct na de installatie al de eerste resultaten waarnemen. Nu is het een kwestie van ons eerst verder inlezen en er wat mee experimenteren om te kijken of alles werkt zoals bedoeld.

Voor we het wisten was het alweer 16.00 uur en maakten we de ruimte gereed voor de bijeenkomst van de RCAMF Groep.

Rond 18.15 uur kwamen Adriaan (PA1LIO) en Jaap (PD5ISW) de loods binnen, niet veel later gevolgd door Erik (PE1RQF).

Omdat Erik een lezing zou geven over de 23cm-repeater, werd snel een USB-stick in de presentatiecomputer geplaatst. Na een korte test bleek alles prima te werken.

Rond 19.00 uur liep de ruimte volledig vol en ontstond er een gezellige drukte. Nagenoeg alle stoelen waren bezet.

Omstreeks 19.30 uur begonnen we met enkele mededelingen, waarna Erik zijn lezing startte. Hij had hiervoor opnieuw een duidelijke PowerPointpresentatie, waarin hij uitleg gaf over de opbouw van de repeater en de mogelijkheden voor gebruikers. Zie de Presentatie over PI2AMF 23cm repeater

                   

                   

                   

                   

                   

Bijvoorbeeld je eigen 23cm-ontvanger afregelen of controleren of eindtrap en antenne goed functioneren, door middel van een DTMF-code die naar de repeater wordt gestuurd. Omdat de repeater inmiddels alweer elf jaar bij het Berghotel staat, werd het tijd voor een onderhoudsbeurt. De eindtrap bleek namelijk langzaam achteruit te zijn gegaan en moest daarom vervangen worden. Rient (PA3GXP) stelde hiervoor een vervangende module beschikbaar. Afgelopen weekend heeft Erik deze ingebouwd, waardoor de 23cm-repeater nu weer optimaal gebruikt kan worden. Beide repeaters werken ondertussen weer.

Erik, bedankt voor de interessante lezing en voor het updaten van de repeater!

Na afloop was er nog volop gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen. Er waren weer enkele nieuwe gezichten aanwezig, maar ook oude bekenden. Kortom: het was opnieuw een gezellige en geslaagde avond, waardoor het alweer snel 22.00 uur was en we alles moesten opruimen.

Dinsdagavond 12 mei gaan we de 23cm-repeater weer terugplaatsen bij het Berghotel, zodat deze opnieuw in gebruik genomen kan worden.

Dus: leest u dit en wilt u ook deelnemen aan een bruisende radiogroep, dan bent u op maandag 18 mei van harte welkom bij de RCAMF Groep.

De bijeenkomsten vinden plaats bij Groeneveld, Vanadiumweg 20A in Amersfoort. Ga door het hek en vervolgens helemaal naar achteren. De ruimte is geopend vanaf 19.00 uur en we sluiten de avond rond 22.00 uur af.

73,

Jan (PD0AUQ)

Extra mededeling en bericht RCAMF

Komende maandag 11 mei is er weer een bijeenkomst van de RCAMF Groep. Tussen de vorige bijeenkomst en die van maandag 11 mei zitten dan alweer 14 dagen.

Afgelopen maandag 4 mei was er de Herdenking en wij vonden dat deze avond daardoor niet door kon gaan. Dat is even wennen, maar ondertussen hebben we zeker niet stilgezeten. Graag delen we daarom het volgende met jullie.

LET OP: Vrijdag 8 mei halen we de 23cm-repeater uit de lucht. Erik (PE1RQF) gaat de eindtrap vervangen, want er komt momenteel bijna geen vermogen meer uit de zender. Gelukkig had Rient (PA3GXP) nog een eindmodule liggen, waardoor dit mooi uitkwam. Nu alles toch openligt, voert Erik meteen onderhoud uit aan de 23cm-repeater.

Extra mooi is dat Erik op maandag 11 mei ook kan vertellen hoe het één en ander in elkaar steekt. Je kunt het dan met eigen ogen bekijken en natuurlijk direct vragen daarover stellen. Omdat er nog niet veel gebruikers van deze repeater zijn, is dit misschien een mooie gelegenheid om eens te kijken of een 23cm-set iets voor jou is. Niet omdat het moet, maar omdat het tot de mogelijkheden behoort.

Jan (PD0HGQ) en ik zijn ondertussen ook bezig geweest met het bouwen van een prototype van een ADSB-antenne.

         

Jan had tussen wat oude antennespullen nog materialen gevonden die hier goed voor gebruikt konden worden. Eventuele liefhebbers van de bouw van een ADSB-antenne kunnen hier maandag mooi even naar kijken en ideeën opdoen over de mogelijkheden om er weer iets moois van te maken.

Dus: lijkt het je leuk om deel te nemen aan een bruisende radiogroep, dan ben je maandag 11 mei van harte welkom bij de RCAMF Groep.

De bijeenkomst vindt plaats bij Groeneveld, Vanadiumweg 20a in Amersfoort. Ga door het hek en vervolgens helemaal naar achteren. De ruimte is open vanaf 19:00 uur en we sluiten de avond rond 22:00 uur af.

73,
Jan (PD0AUQ)