RCAMF bijeenkomst op maandag 15 juni 2026

De bijeenkomst van de RCAMF Groep op 15 juli verliep volgens het welbekende patroon. Even voor 10.00 uur was ik bij de loods en pakte direct de vaste routine weer op. De koffiemachine en de koelkast werden gevuld en nog enkele andere zaken werden afgehandeld.

Ook kwam Jan (PD3JSP) langs. Hij had afgesproken om de vette Harry-pan eens grondig aan te pakken, en inderdaad: daar was het weer hoog tijd voor. De olie werd netjes afgetapt en opgevangen in een jerrycan, waarna de aangekoekte resten werden verwijderd.

Jan kwam vervolgens met het idee om de Harry-pan mee te nemen naar zijn bedrijf om deze in de afwasmachine te reinigen. Zo gezegd, zo gedaan. Later in de middag bracht hij de pan weer terug en hebben we deze voorzien van nieuwe olie. Alles zag er weer spic en span uit. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruikgemaakt om een nieuwe onderplaat voor de pan te maken. Dat is een betonplex plaat geworden, die bovendien gemakkelijk schoon te houden is.

Rond 16.00 uur werd de ruimte weer gereedgemaakt voor de bijeenkomst van de RCAMF Groep en werden enkele items klaargezet. Ook heb ik direct een paar foto’s gemaakt en deze in de RCAMF-app geplaatst.

         

Een deel daarvan werd afgedekt met een deken om niet meteen prijs te geven wat er te zien was.

Om 18.00 uur was Jaap (PD5ISW) al vroeg aanwezig, niet veel later gevolgd door Edwin (PA1EDL). We haalden wat lekkers uit de koffie-/chocolademachine en wisselden met z’n drieën van gedachten. Even later kwam ook Louis (PA4HAY) binnen. Omdat hij onlangs jarig was geweest, had hij iets lekkers meegenomen en op tafel gezet.

Rond 19.00 uur liep de ruimte, zoals gebruikelijk, weer lekker vol, zodat we om 19.30 uur konden starten met de mededelingen.

Een van de onderwerpen betrof het voornemen om afscheid te nemen van de oude BB-alarmering. Dat systeem was al lange tijd aan vervanging toe. Hoewel ik zeker geen helderziende ben, gaf ik toen al aan dat dit niet zomaar mogelijk is. Het is namelijk aannemelijk dat bij een grote calamiteit het NL-Alert-systeem niet meer functioneert, zeker wanneer er sprake is van een stroomuitval en mobiele telefoons niet meer werken. Vermoedelijk komt er rond 2028 een nieuw systeem, maar ook dat zal niet van de ene op de andere dag operationeel zijn.

Om het gebruik van de 23 cm-band te promoten, kijken we tevens naar een mogelijk bouwproject.

Henk (PA0JMD) had hiervoor al een HB9CV-antenne gevonden die we zelf zouden kunnen bouwen.

Daarnaast heeft Luc (PE1LGX), vanuit Australië, een low-cost 23 cm-transceiver gevonden. Dit ontwerp werd in 2015 door Bas (PE1JPD) in Hilversum als bouwpakket verkocht. Hoewel het hier niet meer verkrijgbaar is, heeft een Australiër het project opnieuw opgepakt en biedt het nu weer aan via zijn website: foskett.cc.

We onderzoeken momenteel of we dit als groepsproject kunnen oppakken. Afgelopen dinsdagavond was ik bij de club in Hilversum en daar heb ik dus met de ontwerper van de 23 cm NBFM zendontvanger gesproken. Hij was blij verrast dat we bij de RCAMF daar een project van willen maken. Bas komt in september tekst en uitleg geven over het ontwerp. De precieze datum zal nog in overleg gemaakt worden. Wordt vervolgd.

(Jaap had van tevoren al aangegeven nog even te wachten met het op de website plaatsen van het bericht over de maandagavond totdat ik, afgelopen dinsdag dus, Bas gesproken had.)

Na dit onderwerp kwam ook de 70 cm-repeater nog ter sprake. Omdat deze een nieuwe frequentie heeft gekregen, zullen diverse portofoons en mobilofoons moeten worden aangepast.

                   

         

Daarom had ik alvast wat apparatuur meegenomen. Edwin pakte dit direct op. Ook Wim (PA3EJE) had zijn set meegenomen om de 23 cm-frequentie erin te laten programmeren. Erik (PE1RQF) heeft dit meteen geregeld en ik verwacht dat er nog meer apparatuur aangepast zal moeten worden.

Neem dus gerust uw set mee; wellicht kunnen we daar op de komende maandagavond mee helpen. De displays worden niet groter, maar de letters erop lijken wel steeds kleiner te worden. Houd er wel rekening mee dat we niet van alle apparatuur de benodigde software beschikbaar hebben. Laat daarom vooraf even weten om welk type het gaat, zodat we kunnen bekijken wat daarvoor geregeld moet worden.

Onder de deken lag een opengemaakte antenne die niet aan de gestelde eisen voldeed en daarom ter vernietiging was aangeboden.

Dit gaf ons echter een mooie gelegenheid om te zien hoe zo’n antenne is opgebouwd, wat weer bijzonder leerzaam was.

Na deze mededelingen hebben we nog geruime tijd met elkaar gesproken over uiteenlopende onderwerpen. Daardoor was het voor we het wisten alweer snel 22.30 uur.

Bent u na het lezen van dit verslag geïnteresseerd geraakt en wilt u ook deelnemen aan een bruisende radiogroep? Dan bent u op maandag 22 juni van harte welkom bij de RCAMF Groep.

Wij komen bijeen bij Groeneveld, Vanadiumweg 20A in Amersfoort. Ga door het hek en vervolgens helemaal naar achteren. De ruimte is geopend vanaf 19.00 uur en we sluiten de avond rond 22.00 uur af.

73,

Jan (PD0AUQ)

Geluidsstreams van de Amersfoortse repeaters

Nu de repeaters weer opgeknapt zijn of op een nieuwe frequentie draaien, is het ook wel handig dat je ze kunt beluisteren zonder dat je een VHF- of UHF‑ontvanger hebt.

Denk hierbij aan de situatie als je buiten bereik zit, zoals in het buitenland.

Op de website Broadcastify staan allerlei streams van repeaters, vooral in de VS.
Daar vind je ook de drie Amersfoortse repeaters, via deze link: Amersfoortse repeaters

Handig als je bijvoorbeeld op vakantie bent en toch de ronde van Amersfoort wilt volgen. Of als je gewoon even je eigen modulatie wilt terugluisteren.

Houd er wel rekening mee dat er ongeveer een minuut vertraging in zit.

De link is ook terug te vinden in het overzicht van de verschillende WebLinks https://www.rcamf.nl/link-library/

Opmerking:
In het overzicht wordt nog de oude frequentie van PI2AMF vermeld. Helaas is dat nu nog niet aan te passen.

Extra bericht over de 70cm repeater PI2AMF

Vandaag, donderdag 11 juni 2026, zijn Erik (PE1RQF) en ik naar het Berghotel gegaan om de 70cm-repeater op te halen. De RDI had inmiddels de machtiging verleend voor de nieuwe frequentie, waardoor we enkele aanpassingen moesten uitvoeren om de repeater daarop in te stellen.

De repeater zendt nu uit op 430.200 MHz en ontvangt op 431.800 MHz met een CTCSS-toon van 77 Hz. Hiermee is tevens de interferentie met de repeater van Haarlem opgelost, aangezien deze eerder op dezelfde frequentie uitzond als onze repeater.

Rond 12.30 uur arriveerden we bij het Berghotel en hebben we de 70cm-repeater en het duplexfilter opgehaald. Omdat het in de zenderruimte 32 graden was en er bovendien weinig licht aanwezig was, besloten we de werkzaamheden in de loods uit te voeren.

Omstreeks 13.00 uur kwamen we daar aan. De meetopstelling stond al klaar, zodat we direct aan de slag konden. De repeater is een Motorola-installatie en moest worden geprogrammeerd voor de nieuwe frequentie. Erik had hiervoor zijn laptop meegenomen.

                   

Met de programmeersoftware heeft hij de benodigde wijzigingen aangebracht en vervolgens teruggeladen in de repeater. Daarbij moesten we wel even goed nadenken over de instellingen, aangezien er veel parameters beschikbaar zijn.

Vervolgens was het door Henk (PA0JMD) gebouwde duplexfilter aan de beurt.

Met behulp van een steeksleutel hebben we eerst de afstellingen losgemaakt, waarna het filter opnieuw kon worden afgestemd. Erik had hiervoor zijn spectrumanalyzer meegenomen, omdat de zes afzonderlijke resonatoren die samen het duplexfilter vormen nauwkeurig moesten worden afgeregeld.

Dat afregelen is nog best een kunst op zich, omdat de afstemming tijdens het vastzetten van de instellingen enigszins verloopt. Daarom moet je iets vóór het optimale punt vastzetten, zodat uiteindelijk de maximale waarde wordt bereikt. Dat lukte uitstekend, met een resultaat waar we zeer tevreden over mogen zijn.

Na afloop zijn we opnieuw naar het Berghotel gegaan om de repeater en het duplexfilter terug te plaatsen en te testen. Nu is het afwachten welke rapporten en gebruikerservaringen binnenkomen. We zijn uiteraard benieuwd hoe de repeater zich in de praktijk gaat gedragen.

73,

Jan (PD0AUQ)

RCAMF bijeenkomst op maandag 8 juni 2026

Voor de bijeenkomst van de RCAMF Groep op maandag 8 juni was het even wennen. Eerst naar de sportschool en daarna door naar de loods.

Maar daar was het deze keer toch anders. Omdat Jan (PD0HGQ) op vakantie is, was het even wennen om alleen in de loods aanwezig te zijn. Eerst maar wat aandacht besteed aan de koffiemachine en nog enkele andere kleine klusjes.

Henk (PA0JMD) had voor de ICOM-set een paar beschermende “oren” met zijn 3D-printer gemaakt. Deze dienen als bescherming voor de knoppen op het frontpaneel.

         

Die “oren” heb ik eerst gemonteerd, wat gelukkig snel gedaan was.

’s Middags nog wat tijd besteed aan een commercieel project waar momenteel aan wordt gewerkt.

                   

Het is inmiddels bijna zover dat de opdrachtgever het in gebruik kan nemen.

Voor ik het wist was het alweer 16.00 uur. Tijd om de ruimte gereed te maken voor de bijeenkomst van de RCAMF Groep.

         

Ook meteen een berichtje in de app geplaatst dat alles weer klaarstond.

Rond 18.00 uur waren Adriaan (PA1LIO) en Jaap (PD5ISW) alweer aanwezig, niet veel later gevolgd door Edwin (PA1EDL). De ruimte vulde zich daarna snel verder. Rick (PA11631) had vanuit Denemarken MS Teams opgestart, waar hij samen met Jan (PD0HGQ) van zijn vakantie geniet. Ook Roel (PB0ACU) was via MS Teams aanwezig.

Om 19.30 uur konden we starten met de mededelingen. Erik (PE1RQF) had bericht ontvangen van de RDI dat er een nieuwe frequentie is toegewezen voor de 70 cm-repeater. Daarom werd deze afgelopen zaterdag uitgeschakeld. De machtiging is verleend voor een uitgangsfrequentie van 430.200 MHz en een ontvangfrequentie van 431.800 MHz. Er moeten nog wel enkele aanpassingen worden gedaan aan de repeater en het duplexfilter.

De machtigingen voor de 2 meter- en 23 cm-repeaters zijn eveneens opnieuw verleend. Om het gebruik van de 23 cm-band te stimuleren, onderzoeken we of we daar een project van kunnen maken. Er zijn inmiddels enkele bouwsets besteld om te kijken of dit haalbaar is. Uiteraard hoort daar ook een passende antenne bij. Wordt dus vervolgd.

Verder kwam het bericht voorbij dat het merk Baofeng voortaan onder de naam Pofung verdergaat. Vraag me niet waarom, maar volgens het nieuwsbericht zou deze naam beter aansluiten bij de internationale markt.

Daarna volgde nog de rondvraag, maar daar kwamen geen bijzondere zaken meer uit naar voren.

Bent u na het lezen van dit verslag enthousiast geworden en wilt u ook deelnemen aan een bruisende radiogroep? Dan bent u op maandag 15 juni van harte welkom bij de RCAMF Groep.

Wij komen bijeen bij Groeneveld, Vanadiumweg 20a in Amersfoort. U gaat het hek door en vervolgens helemaal naar achteren. De ruimte is geopend vanaf 19.00 uur en we sluiten de avond rond 22.00 uur af.

73,

Jan (PD0AUQ)

Belangrijk bericht betreffende de 70cm repeater

Vanaf vandaag zal de 70cm repeater PI3AMF tijdelijk zijn uitgeschakeld. Daar Erik (PE1RQF) bij de RDI had aangegeven voor de 70cm repeater PI3AMF een nieuwe frequentie te willen gaan gebruiken was er door de RDI meteen ook voor deze repeater een nieuwe machtiging afgegeven. We komen dus terug met PI2AMF met de nieuwe frequentie van 430.200MHz. De ingang is  1,6MHz hoger en wordt dan 431.800MHz. Hierdoor zal er geen interferentie meer zijn met de repeater van Haarlem. De CCTS blijft ongewijzigd op 77Hz. De aanpassing zal zo snel mogelijk worden doorgevoerd maar dat kost natuurlijk wel even wat tijd.

Er wordt aan gewerkt, dus graag wat geduld. We laten uiteraard weten wanneer het klaar is, zodat er weer gebruik gemaakt kan worden van de 70cm repeater PI2AMF.

Het volgende nog even ter aanvulling:  de 2mtr repeater zal voortaan PI3AMF zijn en de 23cm repeater zal PI6AMF zijn.

 

73,

Jan (PD0AUQ)

RCAMF bijeenkomst op maandag 1 juni 2026

Voor de bijeenkomst van de RCAMF Groep op 1 juni kwamen weer de gebruikelijke zaken voorbij.

Rond 10.15 uur waren Jan (PD0HGQ) en ik weer samen in de loods. Eerst namen we even iets te drinken, waarna ik nog telefonisch contact had met Martin (PD0GAN). Hij wilde graag een antenne laten vervangen. Dat hebben we deze maandag meteen uitgevoerd, wat ons als dank een paar Bossche Bollen opleverde.

Daarna hebben we nog wat boodschappen bij de supermarkt gehaald en zijn we teruggegaan naar de loods om het een en ander klaar te zetten voor de bijeenkomst. Er was namelijk het nodige binnengekomen dat wat aandacht nodig had.

Rond 16.30 uur was het zover.

         

Snel nog een paar foto’s op de app geplaatst en de aankondiging gemaakt.

Omstreeks 18.00 uur waren Rick (PA11631) en Jan (PD0HGQ) de eersten die arriveerden. Dat kwam goed uit, want er moest nog het een en ander geregeld worden. Ik moest namelijk nog een serienummer opzoeken dat in een softwarepakket ingevoerd moest worden. Dat ligt niet bepaald binnen mijn competenties, dus Rick heeft dat mooi voor mij geregeld. Daar komen we later nog wel op terug.

Rond 19.00 uur liep de ruimte weer lekker vol en voor we het wisten was het 19.30 uur en konden we beginnen met een aantal agendapunten.

                  

Een van de onderwerpen was het voornemen om een project te starten voor het bouwen van een 23 cm-zendontvanger. Dat idee kwam natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen.

Omdat de drie repeaters van Amersfoort (2 meter, 70 cm en 23 cm) aan een verlenging toe zijn, kwam de RDI opnieuw met een wijziging op de proppen. Waar voorheen één machtiging voldoende was voor alle drie de repeaters, moeten er nu drie afzonderlijke machtigingen worden aangevraagd. Dat brengt uiteraard ook een nieuw kostenplaatje met zich mee.

Daarnaast moeten de roepletters worden aangepast. De call PI3AMF wordt de 2 meter-repeater, PI2AMF de 70 cm-repeater en PI6AMF de 23 cm-repeater. Zo was het vroeger overigens ook al. Alleen de kosten zijn in de tussentijd drastisch veranderd, en zeker niet in ons voordeel.

De nieuwe kostenverdeling ziet er als volgt uit: per machtiging bedraagt het tarief € 262,00 voor drie jaar, aangevuld met € 102,00 per jaar aan toezichtskosten. Dat betekent een jaarlijkse kostenpost van € 189,33 per repeater. Met drie repeaters komen de totale jaarlijkse kosten uit op ongeveer € 568,00.

De post van € 102,00 betreft toezichtskosten. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat daar precies voor gedaan gaat worden.

Voor de kostenpost van € 262,00 zal bovendien een nieuwe frequentieplanning moeten worden uitgevoerd. Waarom? Omdat we bijvoorbeeld liever niet meer dezelfde frequentie delen met de repeater van Haarlem. Doe ons dan maar 430.200 MHz; dat was immers vroeger de frequentie van Amsterdam.

In mijn ogen is dit een behoorlijk bedrag dat moet worden opgebracht door een relatief kleine groep radioamateurs uit Amersfoort, terwijl met name de 70 cm-repeater in noodsituaties ook als calamiteitenzender ingezet kan worden.

En dan hebben we het alleen nog maar over de kosten van de machtigingen. Onderhoud, verzekering en stroomverbruik komen daar nog bovenop. Ook deze kostenposten, die nogal eens worden vergeten, moeten gewoon betaald worden.

We hebben nog even overwogen om afscheid te nemen van de 23 cm-repeater. Omdat deze echter recent is opgeknapt en weer optimaal functioneert, hebben we besloten ook hiervoor een nieuwe machtiging aan te vragen. Daarnaast willen we bekijken of we de activiteiten op deze band naar een hoger niveau kunnen tillen, zodat er meer gebruikers actief worden.

Tijdens de rondvraag kwam Casper (PA1CJ) nog met een terugkoppeling van de gemeente over het gebruik van het evenemententerrein aan de Zevenhuizerstraat. Dat ziet er positief uit, wat natuurlijk mooi nieuws is.

Carl (PD0MGX) was enkele dagen in Zeeland geweest en had daar een aantal bunkers bezocht. Eén daarvan was een voormalige radiobunker.

         

         

Deze was nog voorzien van apparatuur uit die tijd, wat enkele interessante foto’s opleverde.

Leo (PE1HKJ) was vanwege zijn aanstaande verhuizing begonnen met opruimen en had een Kenwood-set aan de RCAMF Groep geschonken.

                   

Daarnaast had hij nog wat gereedschap en andere bruikbare spullen afgegeven.

                   

                   

Alles werd op de verkooptafel gelegd om een nieuwe eigenaar te vinden.

Ook Henk en Roel hadden weer diverse zaken meegenomen voor de verkooptafel.

         

Al met al kunnen we wederom terugkijken op een geslaagde bijeenkomst van de RCAMF Groep. Voor we het wisten was het alweer 22.15 uur en werd het tijd om alles op te ruimen en huiswaarts te keren.

Dus, leest u dit en wilt u ook deelnemen aan een bruisende radiogroep, dan bent u van harte welkom bij de RCAMF Groep.

Wij komen bijeen bij Groeneveld, Vanadiumweg 20a in Amersfoort. U gaat door het hek en vervolgens helemaal naar achteren. De ruimte is geopend vanaf 19.00 uur en rond 22.00 uur sluiten wij de avond af.

73,

Jan (PD0AUQ)