Geluidsstreams van de Amersfoortse repeaters

Nu de repeaters weer opgeknapt zijn of op een nieuwe frequentie draaien, is het ook wel handig dat je ze kunt beluisteren zonder dat je een VHF- of UHF‑ontvanger hebt.

Denk hierbij aan de situatie als je buiten bereik zit, zoals in het buitenland.

Op de website Broadcastify staan allerlei streams van repeaters, vooral in de VS.
Daar vind je ook de drie Amersfoortse repeaters, via deze link: Amersfoortse repeaters

Handig als je bijvoorbeeld op vakantie bent en toch de ronde van Amersfoort wilt volgen. Of als je gewoon even je eigen modulatie wilt terugluisteren.

Houd er wel rekening mee dat er ongeveer een minuut vertraging in zit.

De link is ook terug te vinden in het overzicht van de verschillende WebLinks https://www.rcamf.nl/link-library/

Opmerking:
In het overzicht wordt nog de oude frequentie van PI2AMF vermeld. Helaas is dat nu nog niet aan te passen.

Extra bericht over de 70cm repeater PI2AMF

Vandaag, donderdag 11 juni 2026, zijn Erik (PE1RQF) en ik naar het Berghotel gegaan om de 70cm-repeater op te halen. De RDI had inmiddels de machtiging verleend voor de nieuwe frequentie, waardoor we enkele aanpassingen moesten uitvoeren om de repeater daarop in te stellen.

De repeater zendt nu uit op 430.200 MHz en ontvangt op 431.800 MHz met een CTCSS-toon van 77 Hz. Hiermee is tevens de interferentie met de repeater van Haarlem opgelost, aangezien deze eerder op dezelfde frequentie uitzond als onze repeater.

Rond 12.30 uur arriveerden we bij het Berghotel en hebben we de 70cm-repeater en het duplexfilter opgehaald. Omdat het in de zenderruimte 32 graden was en er bovendien weinig licht aanwezig was, besloten we de werkzaamheden in de loods uit te voeren.

Omstreeks 13.00 uur kwamen we daar aan. De meetopstelling stond al klaar, zodat we direct aan de slag konden. De repeater is een Motorola-installatie en moest worden geprogrammeerd voor de nieuwe frequentie. Erik had hiervoor zijn laptop meegenomen.

                   

Met de programmeersoftware heeft hij de benodigde wijzigingen aangebracht en vervolgens teruggeladen in de repeater. Daarbij moesten we wel even goed nadenken over de instellingen, aangezien er veel parameters beschikbaar zijn.

Vervolgens was het door Henk (PA0JMD) gebouwde duplexfilter aan de beurt.

Met behulp van een steeksleutel hebben we eerst de afstellingen losgemaakt, waarna het filter opnieuw kon worden afgestemd. Erik had hiervoor zijn spectrumanalyzer meegenomen, omdat de zes afzonderlijke resonatoren die samen het duplexfilter vormen nauwkeurig moesten worden afgeregeld.

Dat afregelen is nog best een kunst op zich, omdat de afstemming tijdens het vastzetten van de instellingen enigszins verloopt. Daarom moet je iets vóór het optimale punt vastzetten, zodat uiteindelijk de maximale waarde wordt bereikt. Dat lukte uitstekend, met een resultaat waar we zeer tevreden over mogen zijn.

Na afloop zijn we opnieuw naar het Berghotel gegaan om de repeater en het duplexfilter terug te plaatsen en te testen. Nu is het afwachten welke rapporten en gebruikerservaringen binnenkomen. We zijn uiteraard benieuwd hoe de repeater zich in de praktijk gaat gedragen.

73,

Jan (PD0AUQ)

Belangrijk bericht betreffende de 70cm repeater

Vanaf vandaag zal de 70cm repeater PI3AMF tijdelijk zijn uitgeschakeld. Daar Erik (PE1RQF) bij de RDI had aangegeven voor de 70cm repeater PI3AMF een nieuwe frequentie te willen gaan gebruiken was er door de RDI meteen ook voor deze repeater een nieuwe machtiging afgegeven. We komen dus terug met PI2AMF met de nieuwe frequentie van 430.200MHz. De ingang is  1,6MHz hoger en wordt dan 431.800MHz. Hierdoor zal er geen interferentie meer zijn met de repeater van Haarlem. De CCTS blijft ongewijzigd op 77Hz. De aanpassing zal zo snel mogelijk worden doorgevoerd maar dat kost natuurlijk wel even wat tijd.

Er wordt aan gewerkt, dus graag wat geduld. We laten uiteraard weten wanneer het klaar is, zodat er weer gebruik gemaakt kan worden van de 70cm repeater PI2AMF.

Het volgende nog even ter aanvulling:  de 2mtr repeater zal voortaan PI3AMF zijn en de 23cm repeater zal PI6AMF zijn.

 

73,

Jan (PD0AUQ)

Extra mededeling en bericht RCAMF

Komende maandag 11 mei is er weer een bijeenkomst van de RCAMF Groep. Tussen de vorige bijeenkomst en die van maandag 11 mei zitten dan alweer 14 dagen.

Afgelopen maandag 4 mei was er de Herdenking en wij vonden dat deze avond daardoor niet door kon gaan. Dat is even wennen, maar ondertussen hebben we zeker niet stilgezeten. Graag delen we daarom het volgende met jullie.

LET OP: Vrijdag 8 mei halen we de 23cm-repeater uit de lucht. Erik (PE1RQF) gaat de eindtrap vervangen, want er komt momenteel bijna geen vermogen meer uit de zender. Gelukkig had Rient (PA3GXP) nog een eindmodule liggen, waardoor dit mooi uitkwam. Nu alles toch openligt, voert Erik meteen onderhoud uit aan de 23cm-repeater.

Extra mooi is dat Erik op maandag 11 mei ook kan vertellen hoe het één en ander in elkaar steekt. Je kunt het dan met eigen ogen bekijken en natuurlijk direct vragen daarover stellen. Omdat er nog niet veel gebruikers van deze repeater zijn, is dit misschien een mooie gelegenheid om eens te kijken of een 23cm-set iets voor jou is. Niet omdat het moet, maar omdat het tot de mogelijkheden behoort.

Jan (PD0HGQ) en ik zijn ondertussen ook bezig geweest met het bouwen van een prototype van een ADSB-antenne.

         

Jan had tussen wat oude antennespullen nog materialen gevonden die hier goed voor gebruikt konden worden. Eventuele liefhebbers van de bouw van een ADSB-antenne kunnen hier maandag mooi even naar kijken en ideeën opdoen over de mogelijkheden om er weer iets moois van te maken.

Dus: lijkt het je leuk om deel te nemen aan een bruisende radiogroep, dan ben je maandag 11 mei van harte welkom bij de RCAMF Groep.

De bijeenkomst vindt plaats bij Groeneveld, Vanadiumweg 20a in Amersfoort. Ga door het hek en vervolgens helemaal naar achteren. De ruimte is open vanaf 19:00 uur en we sluiten de avond rond 22:00 uur af.

73,
Jan (PD0AUQ)

RCAMF 23 cm repeater PI2AMF vandaag weer ingeschakeld

Vandaag, 22-01-2022, is de 23 cm repeater PI2AMF weer teruggeplaatst op het Berghotel. Deze repeater heeft een aantal aanpassingen gekregen.

De ontvanger is wat breder afgesteld, zodat als je binnen de 10 kHz van 1270.500 MHz zit, toch goed over de repeater komt.

Het audio pad in de repeater is geoptimaliseerd, zodat het niet meer geknepen klinkt.
De zender zwaai is nu afgeregeld, zodat de zwaai die ontvangen wordt, ook zo weer wordt uitgezonden. Dit met een maximum van 4.5 kHz.

Het wiebeltje die de repeater heeft is wat terug gebracht. Er is een interferentie met de interne synthesizer en de zender modulator. Dit is verminderd door een flexibele semi-rigid kabel te gebruiken. Een gevlochten SMA kabel had toch wel wat lek. Het is nog niet helemaal weg, want dan zou de repeater opnieuw moeten worden opgebouwd. Het is nu acceptabel, dus laten we het zo.

Het relais staat als een huis op de frequentie, dat werkt nu goed.

Je kunt een 77 Hz sub-audio toontje meesturen op je signaal, dan treed er een meetsysteem op, die de hoogste signaal sterkte bijhoud gedurende de doorgang. Dat hoor je dan aan de toonhoogte van de roger-beep. Hoger is beter te ontvangen door de repeater.

Met een DTMF toon ‘1’ kan men een pilot toon activeren van het relais. Hij zendt dan een 1 kHz toon uit met een zwaai van 1.4 kHz. Daarmee kun je je ontvanger afregelen. De toon kan worden uitgezet door een DTMF ‘2’ toon te sturen. Of hij wordt uitgezet bij de volgende morse identificatie.

Succes iedereen bij het gebruik van de 23 cm repeater PI2AMF.

Erik Kroon (PE1RQF)

Repeaters RCAMF krijgen nieuwe software op 29-12-2021

Op woensdag, 29-12-2021, zijn de RC-AMF Groep repeaters voorzien van nieuwe software. Dit was nodig daar alle repeaters in het nieuwe jaar onder een ander callsign gaan werken.

Bij het Berghotel aangekomen hebben Erik – PE1RQF en Casper – PA1CJ samen de veranderingen in de repeaters in een paar uurtjes doorgevoerd.

 

Tijdens de werkzaamheden is er ook een plan gemaakt om een aantal aanpassingen in het nieuwe jaar 2022 uit te voeren.

Kortom er zijn nog genoeg plannen om het een en ander te gaan aanpakken.

Beslissing op bezwaar

Op maandag, 21-06-2021, was er weer een hoop te doen tijdens de Zoom bijeenkomst met 19 aanwezigen.

Na wat van gedachten te hebben gewisseld over de afname van de Corona maatregelen kwam daarna Erik – PE1RQF met de uitslag over de hoorzitting van het Agentschap Telecom op het bezwaar van de € 79,00 die extra in rekening werd gebracht bij de bezitters van een Bijzondere Toestemming.

 

Het bezwaar was afgewezen. Als je het goed bekijkt is de dooddoener een artikel 8:3 in het Wetboek, dat het AT de mogelijkheid geeft, zonder bezwaar te maken, dit te kunnen doen.

De motivatie van het AT is terug te voeren op het experiment van de twee landelijke repeaters. Door het gebruik van piraten én zendamateurs, dús ook collega’s  met een licentie!!, die zich niet aan de geldende regels hielden, was het experiment vanaf dag 1 tot mislukken gedoemd. Ook het AT, die verantwoordelijk is voor de handhaving, was ,op een paar na, niet in staat om de daders op te sporen.

Kortom, het gevolg is dat de BT houders nu de rekening gepresenteerd krijgen van het falende beleid van het experiment, zijnde € 79,00 per repeater. Het AT gaf ook al aan dat deze kosten nog niet dekkend zijn!! Dit geeft dus geen goed gevoel voor de toekomst, omdat de kosten waarschijnlijk dan nog verder gaan stijgen.

Een veel betere oplossing is natuurlijk, dat de kosten over alle amateurs word verdeeld in plaats van de BT houders. Deze betalen al de vergunning en de kosten van de REPEATERS. De REPEATERS van Amersfoort hebben ook nog een functie voor de mogelijkheid van mededelingen en brengt de amateurs in de regio te mooie dingen. Dus als deze samenwerking er niet meer is dan….., dit kunt u waarschijnlijk zelf wel invullen.

Na deze avond iedereen weer welkom op de volgende Zoom bijeenkomst van 28-06-2021.

PI6AMF nieuwe opbouw

Hierbij wat info over PI6AMF.

De afgelopen weken is PI6AMF uit de lucht geweest en is er door Erik – PE1RQF hard gewerkt aan een upgrade van de repeater.

De twee synthesizers in HF-dichte behuizing

Daar de frequentie stabiliteit toch beter zou moeten kunnen, heeft Erik de kristallen voor de zender en ontvanger vervangen door twee synthesizers. Hij heeft ook nog wat aanpassingen gemaakt.

Op 15 juni is PI6AMF weer op het Berghotel terug geplaatst en staat hij weer aan. Naar het zich laat aanzien staat de zender en ontvanger nu als een HUIS!!

Kortom Erik heeft een hoogstandje uitgehaald en nu maar eens kijken wat de gebruikers er van vinden.